FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt26/02/2009

Att inleda ett skiljeförfarande

Hej! Vi är två av fyra delägare i en ekonomiskförening, där det uppstått en tvist mot de andra två i föreningen som ej går att lösa oss fyra emellan. Vart vänder vi oss för att få tvisten löst genom ett skiljeförfarande? Mvh Fredric

Lawline svarar

Hej, För det första måste ni ha avtalat om att lösa tvisten genom skiljeförfarande genom en klausul i ett annat avtal eller i ett eget skiljeavtal, se 1 § lagen (1999:116) om skiljeförfarande. Det kan även finnas ett förbehåll om skiljeförfarande i er förenings stadgar, se 7 kap. 18 § lagen (1987:667) om ekonomiska föreningar. Det går bra att avtala om att en redan uppkommen tvist ska lösas genom skiljeförfarande. Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut anlitas ofta som skiljedomsinstitut, det framgår inte sällan av skiljeavtalet att det institutet ska anlitas. Ett skiljeförfarande inleds genom en s.k. påkallelseskrift, den motsvarar en stämningsansökan i tvistemål. Om förfarandet kan Du läsa mer om på Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstituts hemsida som finns http://www.sccinstitute.com/se/Att_inleda_ett_skiljeforfarande/ . Lag (1999:116) om skiljeförfarande finns Lag (1987:667) om ekonomiska föreningar finns Vänliga hälsningar,
Carl Johan FahlanderRådgivare