FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt28/03/2009

Brottsligt att göra kreditupplysning på annan?

Är det brottsligt att göra kreditförfrågningar på en annan person än mig själv? Vad kallas i så fall detta brott?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Regler kring kreditupplysningar finns i kreditupplysningslagen (se http://lagen.nu/1973:1173). Enligt lagens 9 § gäller att kreditupplysningar om en privatperson endast får ges ut om det mellan parterna finns ett legitimt behov av en sådan upplysning. Det bör krävas att det föreligger eller förbereds ett avtal eller annat rättsförhållande mellan parterna som gör det nödvändigt att göra en riskbedömning av ekonomisk art. Det kan röra sig om kredit- och borgensavtal och i hyres- och anställningssammanhang. Om någon begär en kreditupplysning och det inte finns ett legitimt behov därav kan kreditupplysningsföretaget ställas till ansvar enligt 19 § 1 st. kreditupplysningslagen. Det handlar om situationer där företaget av oaktsamhet eller uppsåtligen lämnat ut en kreditupplysning utan att ha kontrollerat om legitima behov finns. I samma paragraf andra stycket finns en bestämmelse om ansvar för den som beställt en kreditupplysning och uppgett felaktiga uppgifter för att få ut upplysningen. Bara det faktum att beställaren åstadkommit att upplysningen lämnats ut räcker för att uppnå kravet på att något vilseledande skall ha förekommit. Ansvar för beställaren skall däremot bara föreligga vid ett klart missbruk av möjligheten att få ut personupplysningar och skall därför ha skett med uppsåt. På grund av svårigheten att utreda om det finns legitima behov har ringa fall av brott undantagits. Enligt 21 § kreditupplysningslagen kan kreditupplysningsföretaget även bli skadeståndsskyldigt för att i felaktiga fall lämna ut en upplysning om det innebär att en skada tillfogas personen. Som skada räknas även lidande och andra omständigheter som inte behöver vara rent ekonomiska. Sammanfattningsvis är det inte som utgångspunkt brottsligt att göra kreditupplysningar på en annan person, men det är viktigt att tänka på att det skall finnas ett legitimt behov av att göra en sådan upplysning. Den som är ansvarig om möjligheten att få ut kreditupplysningar missbrukas är främst kreditupplysningsföretaget och i vissa fall även den som beställer upplysningen. Jag hoppas att jag varit till din hjälp! Med vänlig hälsning
Gabriella PerssonRådgivare