FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/02/2009

Hur länge kan man visstidsanställa obehörig lärare?

Hej! Jag jobbar heltid som gymnasielärare på en friskola, har ingen pedagogisk utbildning men en högskole utbildning i det ämne som jag huvudsakligen undervisar i och det är fotografisk bild. Jag är visstidsanställd och de förnyar mitt avtal ett år i taget. Har jobbat där i två år nu och kommer få ett nytt avtal för nästa år snart. Kan man verkligen fortsätta att anställa mig ett år i taget hur länge som helst? Jag är inte vikarie för någon utan det är jag som har tjänsten. Jag läste på lite om Las men förstod inte riktigt hur det funkar för mig, jag har ingen pedagogisk utbildning men det är få som har det i karaktärsämnen och de annonserar ju inte ut tjänsten eller så, utan planerar att ha kvar mig på den. Skulle vara glad om någon kunde hjälpa mig reda ut vad som gäller? Vet inte riktigt vad jag kan kräva eller inte kräva av min arbetsgivare.

Lawline svarar

Hej! Enligt 5 § 2 st. LAS övergår en visstidsanställning automatisk till en tillsvidareanställning (fast anställning) om den pågått i mer än två år. Denna regel är dock inte utan undantag. Dels är det möjligt att avtala om annat i kollektivavtal, 2 § 3 st. LAS, dels är situation speciell just för lärare. För lärare gäller nämligen skollagen, och i 2 kap. 4 § denna lag stadgas att endast den som är behörig lärare (lärarexamen eller behörighetsbevis från högskoleverket) får anställas tillsvidare; för obehöriga lärare gäller enligt 2 kap. 5 § skollagen att de får anställas på visstid högst ett år i taget. I 2 kap. 4 § 2 st. skollagen finns dock ett undantag som stadgar att en obehörig lärare får anställas tillsvidare ”om det saknas behöriga sökande och om det finns särskilda skäl samt om den sökande har motsvarande kompetens för den undervisning som anställningen avser och det dessutom finns skäl att anta att den sökande är lämpad att sköta undervisningen”. Av förarbetena (prop. 1990/91:18 s. 49) framgår dock att denna bestämmelse ska tillämpas restriktivt och endast användas vid särskilda förhållanden, man anger som exempel att en obehörig lärare som under lång tid har visat sig synnerligen lämplig att ta hand om den aktuella undervisningen riskerar att lämna skolväsendet om han/hon inte tillsvidareanställs. Dessa bestämmelser är också tillämpliga för friskolor, 9 kap. 16b § skollagen. Det finns även praxis från arbetsdomstolen där man prövat just frågan om automatisk övergång av visstidsanställning för lärare. I AD 2002 nr 92 uttalar arbetsdomstolen att 5 § LAS inte blir tillämplig på lärare p.g.a. bestämmelserna i skollagen. AD slog också fast att denna bedömning inte ändrades med stöd av undantaget i 2 kap. 4 § 2 st. skollagen. Det ser alltså ut som om du även i fortsättningen får finna dig i att visstidsanställas för ett år i taget såvida inte undantaget i 2 kap. 4 § 2 st. blir tillämpligt på dig och detta undantag ska som sagt tillämpas restriktivt. M.v.h.
Sofia Waadeland GrönesjöRådgivare