FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt03/06/2006

Verkningar av hävning av avtal

Vilka juridiska konsekvenser kan det få att som säljare av en bostadsrätt häva ett överlåtelseavtal en dag efter att detta tecknats?

Lawline svarar

Är inte avtalet beroende av några hävningsgrundade villkor som köparen brutit mot, föreligger inga undantag från avtals giltighet på avtalsrättslig grund (något som det skulle bära alldeles för långt för att redogöra för här) - närmast enligt avtalslagens 3 kapitel - och har köparen heller inte brutit mot några av de i köplagen (KöpL), som är tillämplig vid köp av bostadsrätter, stadgade förpliktelserna skulle en sådan hävning i sig självt innebära ett kontraktsbrott. Detta medför främst en möjlig rätt till skadestånd för köparen. Enligt 34 § 1 st KöpL har köparen dessutom rätt att hålla fast vid köpet och kräva fullgörelse. Lagen erbjuder här vissa möjligheter för säljaren att slippa fullgöra (se 1 st). Dessa torde dock tillämpas väldigt restriktivt och utsikterna att få dessa tillämpade skulle alltså vara små. Vad gäller äganderätten och dess övergång är detta en fråga jag inte är helt skickad att svara på. Det kommande får i denna del alltså ses som ett resonemang och inte som ett "svar". Enligt mitt sätt att se på saken torde äganderätten ha övergått på köparen redan i och med avtalet, en viss senare stipulerad tillträdesdag får här närmast ses som ett i avtalet infört villkor, snarare än ett uttryck för en viss förbehållen äganderätt. En konsekvens av den tänkta hävningen torde i linje med detta vara att köparen skulle kunna begära handräckning hos Kronofogdemyndigheten för att få säljaren avhyst. Vänligen
Joel LaackRådgivare