FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt25/02/2009

Förverkande

har hyresvärden bostadsrättsföreningen rätt att vräka en person utan vidare bara för att hyran är försenad den ä alltid betlad fast kommit in kanske 2 v sent . O även om de har rätt att vräka folk men då de ä bostadsrätt så kan de väl ej kräva att man ska flytta inom 3 v för hur ska man bli av med den då?

Lawline svarar

Hej! Det är i bostadsrättslagen man ska kolla i för att se vilka rättigheter och skyldigheter du har som bostadsrättsgäst. Den paragrafen som är intressant i aktuellt fall är 18§ bostadsrättslagen. Den ger exempel på när en bostadsrätt är förverkad dvs. situationer då bostadsrättsföreningen har rätt att säga upp avtalet. För din del är det punkten ett i nämnda paragraf som blir intressant. I den står att om en bostadsgäst är två veckor eller mer försenad med sin avgift kan detta vara ett giltigt skäl för att säga upp bostadsrättsavtalet. Du undrade huruvida de hade rätt att vräka dig omedelbart. I 24§ Bostadsrättslagen står det att om bostadsrättsinnehavaren blir uppsagd pga. 18§ 1punkten, så är han skyldig att avflytta genast. Detta betyder att de kan vräka dig utan uppsägningstid. Om din avgift betalades innan du fick meddelandet om vräkning kan de inte vräka dig på den grunden. Rättelse har då skett innan och grunden för uppsägning har försvunnit, se 21§ bostadsrättslagen. Mvh
Anders SvenssonRådgivare