FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 20/06/2006

Skillnad mellan reklamationstid och garanti

Hej Jo jag undrar om man har köpt en Dator och det är något fel på kortet garanti tiden är ute men man har kontaktat en reperesentat då datorn är tyvärr köpt på nätet arh ahft den i c.a 16 månader representantet vill inte ta emot den utan ersättning för skadan är inte garanti tiden 3 år enligt konsument tjänslagen eller? Tacksam för svar med respektive lag §. Tack på förhand Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej! Nej, det som stadgar i konsumentköplagen är ingen garanti, utan en rätt att reklamera. Reklamationstiden är mycket riktigt 3 år enligt konsumentköplagens 23§. Skillnaden mellan garanti och reklamationsrätt är att har du en garanti, så presumeras felet ha funnits där redan från början om inte säljaren kan visa att det beror på vårdslöshet från köparens sida. Reklamerar du en vara är det istället upp till dig att visa att det är ett produktionsfel. Har du t.ex. haft problem med datorn innan och detta finns dokumenterat talar det för att det är ett sådant fel. Eftersom din garantitid har gått ut vänder du dig till ditt försäljningsställe och ber att få hjälp med att reklamera din dator. De har inte rätt att reparera den utan att först tala om ifall din reklamation har blivit godkänd eller inte. Skulle den inte bli det kan du vända dig till konsumentombudsmannen i din kommun och få hjälp med hur du går vidare. Hoppas du fått svar på din fråga. Lycka till! Mvh
Magdalena ÅhlbergRådgivare