FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt27/02/2009

Beskrivnig av RB 49 kap. 7 §

TR beslut: förordnande om blodundersökning (DNA) får ej överklagas i vidare mån än som följer av RB 49 kap. 7 §. Vad innebär detta?

Lawline svarar

Hej, RB 49 kap. 7 § behandlar fall dä ett beslut eller en åtgärd av tingsrätten leder till onödigt dröjesmål i handläggningen. I detta fall betyder det att det DNA-relaterade förordnadet endast får överklagas om detta förordnande skulle fördröja handläggningen i onödan. Vill du själv läsa denna § i RB så klicka https://lagen.nu/1942:740 Vänligen,
Marcus GlimbergRådgivare