FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt26/02/2009

Måste vi betala för rättegången?

Min granne är alkoholist och har spenderat de flesta kvällar i studentlägenheten bredvid mig med att festa loss. En dag fick vi nog och ringde polisen, efter att de hade gått och kommit tillbaka 3 gånger fick han dille och höll på att banka in både fönster, dörr och väggar hos mig. Vi anmälde då grannen för ofredande. Blev kontaktade av polisen idag och han sa att de flesta vid detta laget brukar ta tillbaka sin anmälan. Kommer eventuell rättegång bli en kostnad för oss eller hur ska vi gå till väga?

Lawline svarar

Hej! Det var en märklig kommentar ni fick från polisen, och det ska ni givetvis inte acceptera. Upplever ni att er granne ofredar er på ett sätt som ni upplever som obehagligt kan det ju tyckas att ni gjorde helt rätt som gjorde en polisanmälan. Som svar på er fråga så kommer det inte att kosta er någonting om det är så att er grannes ofredande leder hela vägen till åtal. Det är heller inte ni som på något sätt driver detta, utan det gör en åklagare, och kostnaden för detta stannar på staten. Den här typen av fall leder dock mer sällan till åtal eftersom det kan vara som svårt att bevisa att det har förekommit störningar av sådant slag att det kan rubriceras som ofredande, och det är ofta som ord står mot ord. Hoppas att ni har fått lite hjälp av detta! Med vänliga hälsningar
Daniel PrawitzRådgivare