FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 07/03/2009

Ändring av arbetstidstidens omfattning

Om min arbetsgivare tillfälligt (1 år) vill minska min arbetstid, vad gäller då?

Lawline svarar

Hej! Din fråga kan beröra många arbetsrättsliga regleringar, här kommer några huvudpunkter. Att minska arbetstidens omfattning är en kontraktsrättslig fråga, vilket innebär att arbetsgivaren inte ensidigt kan ändra denna, se AD 1984 nr 28. För att anställningsavtalet ska kunna ändras krävs Ditt medgivande. Är frågan om arbetstidens omfattning reglerad i kollektivavtal, till vilket Du och arbetsgivaren är bundna kan Ni inte inbördes komma överens om en omfattning på arbetstiden som avviker från vad kollektivavtalet stadgar. En sådan överenskommelse är ogiltig, se MBL 26-27§§, https://lagen.nu/1976:580. Om arbetsgivaren däremot ensidigt vill ändra arbetstidens omfattning är de medel som står denna till buds att vidta uppsägning. Jag antar här att Din anställningsform är en tillsvidaretjänst. För att avsluta en sådan krävs saklig grund (personliga skäl eller arbetsbrist) enligt LAS 7§, https://lagen.nu/1982:80. Av praxis följer att det står arbetsgivaren fritt att kombinera en uppsägning med ett erbjudande om fortsatt anställning på nya arbetsvillkor, se AD 1993 nr 61. Om uppsägningen beror på arbetsbrist ska turordningsreglerna enligt kollektivavtal eller LAS 22§ iakttas. Företrädesrätt till ökad sysselsättningsgrad enligt LAS 25a-26§§ kan även bli aktuellt i en situation som denna. Att ändra arbetstidens omfattning kan även, beroende på omständigheterna, innebära att arbetsgivaren ska förhandla med facket enligt MBL 11-13§§. Med vänlig hälsning
Gustav NittbyRådgivare