FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 26/07/2009

Diskriminering vid omplacering

Jag har blivit nekad en tjänst som jag egentligen hade förtur på eftersom jag är omplaceringsfall i kommunen. Motiveringen är att jag inte har tillräckliga kvalifikationer eller tillräcklig motivation. Inget av detta stämmer. Av motiveringen går det att utläsa att det handlar om att de inte vill ha mig på grund av min sjukdom. Diskriminering anser jag. Hur går jag vidare? Arbetsgivaren vill köpa ut mig för en struntsumma.

Lawline svarar

Hej, Om du är med i en fackförening bör du ta kontakt med den. Om din fackförening anser att du blivit diskriminerad hjälper dem dig att förhandla med din arbetsgivare eller att företräda dig i en eventuell rättstvist. Är du inte med i en fackförening men ändå vill driva tvisten till domstol rekommenderar jag dig att ta kontakt med en advokat vilket du lättast hittar på www.eniro.se
Sofia GärtnerRådgivare