FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 21/06/2006

Lojalitetsplikt mot arbetsgivare

Hej jag har en fråga som gäller.Har arbetsgivaren rätt att betämma var en arbetstagare ska handla sina privata varor.Kan arbetsgivaren kräva att man handlar på det företag som man jobbar åt?

Lawline svarar

Hej! I ett anställningsförhållande krävs av arbetstagaren att denne är lojal mot arbetsgivaren. Lojalitetskravet ingår som ett led i anställningsavtalet. Den grundläggande synpunkten är att arbetstagaren inte får skada arbetsgivaren. Illojalitet kan vara grund för både uppsägning (med uppsägningstid) och avsked (utan uppsägningstid). Exempel på handlingar som i domstol ansetts vara illojala är förskingring, eller att den anställde driver en konkurrerande verksamhet, om den konkurrerande verksamheten skadar arbetsgivaren. Brott mot tystnadsplikten eller att avslöja hemlig information i syfte att skada arbetsgivaren, kan också vara ett brott mot lojalitetsplikten. Som du märker tar lojalitetsplikten sikte på andra situationer än den du beskriver. Alltså finns det inte något lagligt stöd för en arbetsgivare att kräva att de anställda handlar på det egna företaget. Inköp för privat bruk har ingen anknytning till en anställning och därför gäller inte lojalitetsplikten här. Mvh
David LilloRådgivare