FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt15/01/2009

Ideella föreningar

Om jag har förstått saken rätt finns det inte några specifika regler som reglerar en ideell förening. Och att det därför måste regleras i föreningens stadgar. Finns det därför något som generellt hindrar att en styrelsemedlem på årsmötet nominerar en person för att sitta i styrelsen? Eller att personen nominerar sig själv? Innebär det också att styrelsen, med hänsyn taget till dom allmänna lagarna, kan agera hur som helst så länge det inte strider mot föreningens stadgar?

Lawline svarar

Precis som du säger är ideella föreningar ej lagreglerade och därför kommer stadgarna istället vara mycket viktiga. Om inte stadgarna föreskriver annat har alla medlemmar rätt att delta i föreningsstämma, att yttra sig där och att delta i omröstningar. Själva beslutsfattandet vid val av styrelseledamot brukar ske med relativ majoritet vilket innebär att den som har fått flest röster blir vald. Val av styrelseledamot är en vanligt punkt på exempelvis årsstämman. Det finns inga regler som hindrar en person för att nominera annan men om du anser att själva beslutet är regelvidrigt eller står i strid med föreningens ändåmål kan du vända dig till somstol med begäran om att den skall upphäva beslutet. Detta kallas klandertalan. Styrelsens uppgift är att organisera föreningens verksamhet och förvalta dess angelägenheter. Uppdraget som styrelseledamot är vad man kallar ett sysslomannauppdrag. Detta innebär att styrelsen på ett acceptabelt sätt är skyldiga att sköta sina styrelseuppgifter. Den sanktion som kan bli aktuell om de inte gör detta är skadestånd till föreningen. Detta gäller om inte ansvarsfrihet beviljats. För att eventuell skadeståndstalan skall kunna vinna bifall måste föreningen kunna visa att den berörde styrelseledamoten genom att missköta sitt uppdrag för föreningen med uppsåt eller av oaktsamhet har orsakat föreningen ekonomisk skada. Det är vanligtvis vid brottslighet av olika slag detta kan bli aktuellt. Det får antas att för att kunna föra skadeståndstalan för föreningen så måste ett beslut om detta ha fattats på föreningsstämman. Anser du
Mia ÖrnfeldtRådgivare