Hur länge får myndigheten begära drogprov?

I februari 2005 misstänktes min son för ett drogmissbruk av Länsstyrelsen i Skåne och därigenom utfärdades ett krav på att han skulle lämna in ett läkarintyg av behörig specialist att han var drogfri, vilket han gjorde. Han fick också meddelat att han 6 månader senare skulle inkomma med ett nytt läkarintyg, vilket han också gjorde. I sitt utlåtande har konsultläkaren inte begärt in några ytterligare läkarintyg. Men trots detta så ligger där fortfarande ett föreläggande på min son att inkomma med ytterligare läkarintyg 4 år senare. Samtliga testutlåtande till länsstyrelsen har varit negativa.

Sedan incidenten 2005 har sonen utbildat sig på högskolan till IT tekniker, har sedan drygt 1 år tillbaka fast arbete på ett IT företag. Han lever under väldigt städade former och så långt som möjligt från en missbruksvärld.

Varje besökperiod med dessa tester kostar honom ca 3 000 kr, vilket är rimligt så länge det finns ett behov. Men det finns ingen som helst anledning för att han ska göra dessa tester.

Vad min fråga är, hur länge kan Länsstyrelsen utfärda uppmaningar utan saklig grund?

Lawline svarar

Hej,

Av din fråga framkommer inte varför din son behöver lämna läkarintyg, men då beslutet tagits av Länsstyrelsen förutsätter jag att det handlar om behållandet av körkort.

Enligt 12 kap. 10 § Vägverkets föreskrifter om medicinska krav för innehav av körkort m.m. (VVFS 1996:200) så får myndigheten vid misstanke om missbruk begära in läkarintyg av en total tid på 2 år. Därefter ska behovet bedömas mot bakgrund av förhållandena i det enskilda fallet.

Det finns alltså ingen gräns för hur länge de kan begära intyg av din son, utan Länsstyrelsen gör en bedömning om behovet av fler tester utifrån omständigheterna i det enskilda fallet. Det din son kan göra är att överklaga Länsstyrelsens beslut till Länsrätten, närmare om hur det går till ska framkomma av Länsstyrelsens beslut.

Domstolarna har dock av trafiksäkerhetsskäl ansett det berättigat med uppföljande kontroller under ganska lång tid. Ett liknande fall togs upp av Kammarrätten i Göteborg 2007, där en kvinna hade varit drogfri i nästan fyra år. Domstolen ansåg att det krävdes mycket höga krav på en körkortshavare och att nya läkarintyg var berättigat för att säkerställa att personen även i framtiden håller sig drogfri.

Med vänliga hälsningar

Andreas VinqvistRådgivare