Förfogande av samägd fastighet

Hej!

Jag är delägare på ett hus som är helt omodernt med 2 lägenheter om 28 kvadratmeter.( Huset är totalt 56 kvadratmeter) + uthus med förråd, på en tomt av 1515 kvadratmeter.

Vad kan man gör i min del, vad det gäller installering av El och tillbyggnad mm.

Lawline svarar

Hej,

Då ni äger huset gemensamt blir samäganderättslagen tillämplig, såvida ni inte avtalat bort den. Huvudregeln är att för förfogande av det samägda godset i sin helhet krävs enighet mellan delägarna. Varje delägare bestämmer däremot själv vad denna vill göra med just sin andel, och behöver för detta inte inhämta medgivande från de andra delägarna.

Om du får installera el och göra tillbyggnader utan medgivande från den andra delägaren, beror på hur ingripandet arbetet är. Berör det enbart just din andel så kan du utföra arbetet utan medgivande. Berör arbetet däremot även den andres del måste du inhämta dennes samtycke. Kommer ni inte överens om hur huset ska förvaltas, kan någon av er i domstol ansöka om en god man för en tid.

Med vänliga hälsningar

Andreas VinqvistRådgivare