FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 09/11/2005

Starta företag i samma bransch som arbetsgivaren

Hej Vi är två kollegor som funderar på att starta eget företag i samma bransch som det företag som vi jobbar idag, dvs försäljning av komponter och system inom industrin. Vi kan i.o.m. detta bli konkurrenter med vårt nuvarande företag. Vad får vi göra och inte göra under och efter anställningen. Detta för att veta vad vi kan förbereda innan uppstarten samt vad vi får utnyttja efter starten. MVh Jocke

Lawline svarar

Hej! Vad gäller konkurrerande verksamhet som som ni planerar eller startar under er nuvarande anställning anses det på ett allvarligt sätt bryta mot det lojalitetskrav som följer av anställningskravet. För att verksamheten skall anses som otillåten krävs i allmänhet någon form av skada för arbetsgivaren om inte handlandet i sig framstår som särskilt illojalt. Ni riskerar genom erat handlande att bli avskedade. Startar man konkurrerande rörelse efter avslutad anställning råkar man i regel inte illa ut såvida man inte utnyttjar företagshemligheter i sin nya verksamhet. Vill ni läsa mer om detta se även mitt tidigare svar på en liknande fråga http://www.lawline.se/besvaradfraga.php?id=171
Rådgivare