FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 19/01/2009

LAS och rättskällor inom arbetsrätten

Hej! LAS är en tvingande minimilag. vad menas med det? Min andra fråga är vilka rättskällor finns det inom arbetsrätten?

Lawline svarar

Hej, Betydelsen av att LAS är en tvingande minimilag, är att en arbetsgivaren, med rättslig giltighet inte kan avtala om sämre villkor eller liknande för en arbetstagare. De regler som stadgas i LAS kan alltså inte underskridas genom ett, mellan arbetsgivare och arbetstagare träffat avtal. Det finns utöver LAS en mängs rättskällor på arbetsrättens område. Några centrala är; MBL (lag om medbestämmande i arbetslivet), vilken du finner här, https://lagen.nu/1976:580. Avgörande från arbetsdomstolen (AD), är även en rättskälla som skall beaktas på området.
John HerrmanRådgivare