FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 22/02/2009

Kan visstidstjänst övergå till tillsvidareanställning?

Hej. Har en visstids-anst. i 2,5v. Har blivit tillsagd om att jag ska få fortsätta men ej fått något skriftligt. Har hört att anställningen kan övergå till en tillsvidaretjänst om de missar att ge mig en ny visstid. Stämmer detta?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Regler om visstidsanställning finns i lag om anställningsskydd (se http://lagen.nu/1982:80). I lagens 5 § framgår att en visstidsanställning endast kan övergå till en tillsvidareanställning om arbetstagaren har varit anställd hos arbetsgivaren under en fem års period och haft en visstidsanställning i sammanlagt mer än två år. Innan arbetstagaren har arbetat så länge hos arbetsgivaren kan anställningen aldrig automatiskt övergå till en tillsvidareanställning. Arbetsgivaren har ingen skyldighet att ge arbetstagaren en ny visstidsanställning. Det är fullt möjligt att så som i ditt fall avtala om en anställning muntligt, men problemet är att det kan bli svårt att bevisa vad som är avtalat. Därför rekommenderas alltid att anställningsavtalet görs skriftligen. Sammanfattningsvis; det är endast efter en viss arbetat tid som anställningen automatisk kan övergå till en tillsvidareanställning. Begär att få ditt anställningsavtal skriftligen! Jag hoppas att jag varit till din hjälp! Med vänlig hälsning
Gabriella PerssonRådgivare