FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt23/01/2009

Konkurrensförordningen

Är konkurrensförordningen (1993:173) en EU/EG-förordning? Tacksam för svar Lisa

Lawline svarar

Hej, jag vill börja med att belysa att förordningen du hänvisar till är upphävd. Den nya konkurrensförordningen har har SFS nummer 2008:604 (lagen hittar du https://lagen.nu/2008:604). Den gamla konkurrensförordningen gällde verkställighetsföreskrifter för konkurrenslagen och var upprättad av Näringsdepartementet, d.v.s. det gällde inte någon EG-förordning. Den nya konkurrensförordningen bygger emellertid på två EG-förordningar (rådets förodrningar 1/2003 och 139/2004)för tillämpning av Artikel 81 och 82 i Romfördraget. Mvh
Ola DavidssonRådgivare