FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/12/2008

Begränsning av arrende

Har ett skriftligt avtal om "livstids vederlagsfri nyttjanderätt" på jordbruksmark om 5 hektar. Vad gäller rent generellt avseende begränsningar, rättigheter och skyldigheter mellan ägare och den som har nyttjanderätt av mark?

Lawline svarar

Hej! Upplåtelse av jorbruksarrende är inte bindande längre än 25 år. Se jordabalken (https://lagen.nu/1970:994) 7 kap. 5 § 1 st. p. 2 och p. 3 e contrario (motsatsvis). Är det fråga om annat arrende än jordbruksarrende gäller i ert fall upplåtelsen under din livstid.
Jimmy SchiöldRådgivare