FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt28/12/2008

Fri bevisprövning

får man ta med bevis som sms? jag har fått en uppgörelse bekräftad med sms samt ett brev.nu har dom avvikit från uppgörelsen och saken ska tas upp i Tingsrätten som enkelt tvistemål eftersom beloppet är ett halvt basbelopp.i dom handlingar jag ska skicka till Tingsrätten har jag tagit upp ord för ord vad som skrevs i sms,samt att jag har de sms kvar i mobilen. mvh

Lawline svarar

Hej, i Sverige gäller principen om fri bevisprövning. Denna princip kommer till uttryck i 35 kap 1 § rättegångsbalken vilken innefattar principerna om fri bevisföring och fri bevisvärdering. Den första principen innebär att all bevisning är tillåten, det vill säga även sms. Den andra principen innebär dock att det är upp till domstolen att sen bedöma hur tillförlitlig bevisningen är och hur mycket värde bevisningen har. Om du kommer ihåg våldtäktsmålet med de två Stureplanskillarna gick domstolarna till stor del på bevisning i form av sms. Med vänliga hälsningar
Mia ÖrnfeldtRådgivare