FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt14/12/2008

Hur stämmer man någon inför rätta?

Har blivit utsatt för kontraktsbrott vid försläjning av min fastighet. Var till slut tvungen att sälja för 275 000,- mindre än det 1:a kontraktet sa. Har tillskrivit den förmente köparen för 1,5 mpn sedan och krävt skadestånd 275 000,- men utan att få någon som helst reaktion. Eftersom detta handlar om ett civilrättsligt mål har jag hör att jag måste stämma den andra parten. Hur går jag tillväga resnt praktiskt?

Lawline svarar

Hej! Du bör börja med att kontakta ditt försäkringsbolag om du har en hemförsäkring, rättskyddet bör omfatta denna typ av tvist. Har du inte en hemförsäkring, eller täcker den inte denna angelägenhet, så bör du kontakta en advokat för vidare konsultation. Du kan även ev. vara berättigad rättshjälp enligt rättshjälpslagen (1996:1619) om förutsättningarna i 6-8 §§ är uppfyllda. Detta får du i så fall ansöka om enligt 3 § och rättshjälpsförordningen (1997:404). Om du ändå avser att driva tvisten själv så får du stämma motparten inför rätta, rättegångsbalken (RB) 13 kap. 4 § 1 st. och 42 kap 1 § (se https://lagen.nu/1942:740). Detta skall göras vid tingsrätten där din motpart har sitt hemvist, dvs. i regel där han är folkbokförd, RB 10 kap. 1 § (observera att RB 10 kap. 10 § inte är aktuell i detta fall då det inte rör tvist om äganderätt, nyttjanderätt etc.). Vad stämningsansökan skall innehålla finner du i RB 42 kap. 2 §. Du bör även uppmärksamma att om du förlorar målet så får du ersätta motpartens rättegångskostnader enligt RB 18 kap 1 §, vilket kan uppgå till höga summor beroende på målets beskaffenhet.
Jimmy SchiöldRådgivare