FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt27/02/2009

Avtalstolkning, näringsidkare/konsumentrelation

W går in i en resebyrå och vill boka resa till spanien, han har önskemål om ett hotell som inte finns i arrangörens utbud, han tittar snabbt på katalogen och säger att han kan tänka sig ett annat boende, bokar resa för att garantera plats på flyget. Anmälningsavgift är betald om 10% och han får hem en bekräftelse med texten att resa till spanien med boende är bokat. W sitter nu i lugn och ro och väljer hotell, när han kommer till säljaren säger han att W måste ta det boende som säljaren anvisar. W blir arg går hem och faxar in en reklamation där han vill häva köpet och ha skadestånd för besväret pga att avtalet om hotell inte kunde hållas. Föreligger det verkligen något avtal om hotell ? Kan han komma ur affären ?

Lawline svarar

Det handlar här om att tolka vad som avtalats, alltså ren avtalstolkning. Det är svårt att göra en bedömning då omständigheterna i fallet är knappa och du inte närmare beskrivit skeendet. Är det så att parterna avtalat om att kunden ska ha möjlighet att välja mellan olika hotell eller att det hotellet som kunden hänvisats till inte motsvarar den standard som avtalats så föreligger ett avtalsbrott. Vid avtalsbrott har man rätt till ersättning för den skada man lidit pga av brottet. Huvudregeln vid avtalstolkning är att vardera part ansvarar för att dennes vilja och avsikt kommer till utryck i avtalet. Tolkningen ska sedan ske objektivt med utgångspunkt i parternas vilja. I detta fall är det vidare fråga om en relation mellan en näringsidkare och en konsument. Man brukar då tala om att konsumenten är en svagare part i sammanhanget vilket gör denne mer skyddsvärd. Det kan innebära att i fall avtalet har varit väldigt otydligt och inte går att tolka så är det säljaren som får stå risken för oklarheten.
Lovisa CronstedtRådgivare