FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/04/2009

Ersättningsbostad

Jag har ett andrahandskontrakt och min bostadsförening ska göra stamrenovering och då är man tvungen att flytta ut i 6 veckor, är de skyldiga att tillhandahålla något annat boende för den perioden?

Lawline svarar

Hej! Då du hyr i andra hand har du ingen egentlig relation till fastighetsägaren/bostadsrättsföreningen, du står alltså endast i avtalsförhållande med förstahandshyresgästen som i sin tur har ett avtal med fastighetsägaren/bostadsrättsföreningen. Ofta regleras situationer likt den du beskriver i förstahandskontraktet vilket kan medföra att din ”hyresvärd” vet mer om vilken typ av ersättning som kommer att utgå till honom. Ersättningen i ett fall då en hyresgäst inte kan utnyttja sin hyresrätt/bostadsrätt under 6 veckor borde rimligen vara en ersättningslägenhet eller någon annan form av nedsättning av hyra eller motsvarande (Se bland annat Bostadsdomstolens bedömning i RBD 1975:9, och NJA2002:48 s 390.) Man skall dock ha i åtanke att JB 12:16 St3 medger rätt för hyresvärd att sluta avtal vilket kan inskränka hyresgästs rätt till ersättning vid sedvanligt underhåll av lägenheten. Eftersom ett stambyte oftast bedöms som sedvanligt underhåll skulle en rätt till ersättning kunna avtalats bort i förstahandskontraktet. Mitt råd till dig är alltså att i första hand kontakta förstahandshyresgästen, för att på så sätt få reda på hur situationen löses gentemot honom och sedan menar jag att den lösningen som erbjuds honom borde kunna erbjudas dig. Detta förutsätter självklart att du och din hyresvärd inte har avtalat vad som händer om du inte kan utnyttja lägenheten som det var tänkt, i sådant fall skall ert avtal gälla. Med vänlig hälsning.
Nils AnderssonRådgivare