FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 08/11/2005

Fråga om egen rörelse utgör otillåten konkurrens.

Hej, Jag heter Emil Karlsson och arbetar som restaurangchef inom en stor utländsk kedja. Vi bedriver verksamhet på en större flygplats med resenärer och kringliggande företag som huvudsakliga kunder. Jag har nyligen startat ett AB som skall driva restaurangen på en golfbana. Arrendekontraktet börjar gälla 1/1-2006. Fråga: Gäller detta som konkurrerande verksamhet? Jag kommer inte i min nya verksamhet bedriva försäljning av mat/dryck eller servicelösningar på annan plats än golfbanan. Min intention är att jobba kvar på mitt nuvarande arbete till mars 2006. Jag ämnar att öppna verksamheten på golfbanan i april 2006.

Lawline svarar

Hej! Att ägna sig åt konkurrenrande verksamhet bryter i allmänhet så grovt mot det lojalitetskrav en arbetstagare har genom sitt anställningsavtal att grund för avsked föreligger. Att du inte kommer starta din verksamhet förrän du slutar ditt nuvarande arbete skulle inte hindra avskedsgrund då även planering av konkurrerande verksamhet är att allvarligt bryta mot lojalitetsplikten. Knäckfrågan för dig blir då om din kommande verksamhet är att betrakta som otillåten konkurrens. Frågan kan inte besvaras med hänvisning till någon enskild faktor utan en helhetsbedömning måste göras. I AD 1999 nr 144 berördes en liknande frågeställning som du har. Domstolen kom fram till att följande faktorer är avgörande vid bedömning: -beskaffenheten av den verksamhet med vilken konkurrens sker. -arbetstagarens ställning i företaget. -arbetstagarens möjligheter att i konkurrensen utnyttja företagshemligheter och annat internt material hos arbetsgivaren, -övrig skaderisk för arbetsgivaren. Det är inte klart i ditt fall att du verkligen blir en konkurrent till din nuvarande arbetsgivare. Din redogörelse talar snarare för att du kommer bedriva näringsverksamhet på en helt egen avskild marknad, golfbanan, där du så att säga inte tar jobb från din arbetsgivare. Fundera vidare om du genom din verksamhet på något annat sätt orsakar skada, tex genom de eventuella företagshemligheter i form av speciella recept, unika arbetsmetoder, servicelösningar, eller vad det nu kan vara, som du tar med dig till din nya verksamhet. Utifrån det du angivit lutar dock bedömningen enligt min mening åt att det inte rör sig om konkurrerande verksamhet då, trots att branschen är densamma, du och din arbetsgivare kommer konkurerra på geografiskt skilda marknader.
Rådgivare