FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt09/12/2008

Vem beslutar i tvister i en bostadsrättsförening?

Jag och min man har precis köpt en bostadsrätt och vill göra en öppning mellan kök och vardagsrum. Väggen där vi vill göra öppningen är bärande och styrelsen har nu sagt att de inte beviljar en sådan öppning pga att det vid tidigare liknande renoveringar har det uppstått skador och störningar. Vi har pratat med ett andra medlemmar föreningen som gjort en liknande öppning och också fick nej, men gick till hyresnämnden och fick rätt. Hur skall i gå tillväga? Med Vänlig Hälsning

Lawline svarar

Hej! Hyresnämnden handlägger ett flertal frågor som berör tvister kring bostadsrätter. Dock inte den som du tar upp i din fråga. Du och din man har velat utföra ett sådant "ingrepp i en bärande konstruktion" som anges i 7 kap. 7 § Bostadsrättlagen, som du hittar https://lagen.nu/1991:614. En bostadsrättsinnehavare får inte genomföra sådana förändringar i sin bostadsrättslägenhet utan medgivande från styrelsen. Styrelsen å sin sida får dock inte vägra sådant tillstånd om inte åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen. Det framgår av samma paragrafs andra stycke. Huruvida den ändring som ni vill genomföra är "till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen" går förstås inte att besvara här, men det är antagligen vad styrelsen har ansett. Det går dock att få detta prövat. Alla de ärenden som Hyresnämnden inte handlägger, handläggs istället av tingsrätten. Vad ni får göra är därför att hos er tingsrätt (dvs. den tingsrätt vars domsaga ni bor i) ansöka att denna prövar er tvist med styrelsen. En sådan ansökan är dock förenad med vissa kostnader. I dagsläget kostar det 450 kr att få saken prövad. Vidare kan den part som förlorar ärendet i tingsrätten bli skyldig att betala motpartens rättegångskostnader. Du kan läsa mer om vilka ärenden Hyresnämnden handlägger http://www.domstol.se/templates/DV_InfoPage____2168.aspx. Hoppas att du har fått någon hjälp av detta. Med vänliga hälsningar
Daniel PrawitzRådgivare