FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 22/09/2009

Enskilda avtal utan kollektivavtal

Är det riktigt att man inte har någon rätt att förhandla med sin arbetsgivare om man inte är fackansluten, utan man måste anlita advokat?

Lawline svarar

Hej, Om man inte är fackansluten kan man inte få fackets hjälp till att förhandla med arbetsgivaren. Du kan däremot själv (genom ett juridiskt ombud om du så vill) försöka förhandla fram villkor för din anställning, de villkoren är inte beroende av hur de avtalsvillkor som facket har förhandlat fram ser ut. Med vänlig hälsning
Natalie LindgrenRådgivare