FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt12/12/2008

Aktieförsäljning som rubbar tidigare röstbalans

Är det tillåtet att en delägare av tre säljer av sin andel till annan delägare utan att fråga den tredje parten? Ägandet var uppdelat lika mellan delägarna innan detta inträffade. Så nu äger ju en två tredjedelar av företaget.

Lawline svarar

Hej! Grundregeln om aktiers överlåtbarhet finns i 4:7 Aktiebolagslag (2005 :551) (ABL). Aktier får säljas och köpas fritt om man inte har förbehåll i bolagsordningen om samtycke, förköp eller hembud. Det finns ett antal regler om vad dessa förbehåll innebär, hur man utformar förbehållen och hur man utövar sina rättigheter enligt dessa förbehåll i 4:7 – 4:36 ABL. Sammanfattningsvis kan sägas att förbehållen har följande innebörd: -Samtyckesförbehåll innebär att aktieförsäljning endast får ske med bolagets samtycke. -Förköpsförbehåll innebär att aktier som överlåts måste erbjudas vissa i bolagsordningen utpekade personer i en viss ordning. -Hembudsförbehåll innebär rätt för vissa i bolagsordningen utpekade personer att lösa aktier som redan sålts till någon som inte finns upptagen i bolagsordningen. Alla dessa förbehåll kräver att man anger i bolagsordningen vilka typer av förvärv som skall omfattas, hur rättigheten skall utövas och inom vilken tid. Har man inte gjort det gäller huvudregeln. Vänliga hälsningar,
Kenneth WallinRådgivare