FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt19/12/2008

Behörig domstol om utländsk huvudman

Kan en svensk handelsagent i en tvist om utebliven provision stämma sin utländska huvudman vid en svensk domstol?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Det är Luganokonventionen som avgör vilken domstol som är behörig. Enligt artikel 2 är huvudregeln att svarandes hemvist är avgörande för behörigheten, alltså i det här fallet huvudmannen om agenten väcker talan. Dock finns det undantag till den här regeln. Om tvisten gäller en avtalsförpliktelse (t ex avtalsbrott, ersättning för utfört arbete osv.) kan personen stämmas vid domstol i den ort där förpliktelsen skulle fullgöras. Det följer av artikel 5 punkt 1. De här reglerna gäller om både agent och huvudman har sin hemvist i en EU-medlemsstat. Domstolen, där talan väcks, får bedöma vilken lag som skall tillämpas på tvisten och därefter enligt den lagen bestämma uppfyllelseorten för den omtvistade förpliktelsen. I Sverige har domstolen uttalat att om inget avtal har träffats mellan handelsagenten och huvudmannen är det normalt lagen i det land där agenten har sitt affärsställe som är tillämplig. Det gäller om agenten utövar huvuddelen av sin verksamhet i det landet. Kortfattat kan sägas att rör tvisten en avtalsförpliktelse (som i det här fallet) och har agenten sitt affärsställe i en ort här i Sverige, där huvuddelen av verksamheten utövas, kommer svensk domstol att vara behörig att pröva tvisten enligt Luganokonventionens 5 artikel punkt 1. Med andra ord blir svaret på din fråga: ja, en svensk handelsagent kan stämma sin utländska huvudman vid svensk domstol (såvida ni båda har hemvist i ett EU-land). Jag hoppas att jag varit till din hjälp! Med vänlig hälsning
Gabriella PerssonRådgivare