Samäganderättslagen

Hej, jag har en fråga om hur fördelningen av köpeskillingen ur försålt samägt gods skall ske. Enligt 6 § lag (1904:48) om samäganderätt verkar det som en delägare till ett samfällt gods hos rätten kan ansöka om att få det samägda godset sålt. Enligt 8 § verkar det som rätten sedan utser en god man som på offentlig auktion skall sälja godset och sedan fördela köpeskillingen. Min fråga handlar om hur denna köpeskilling skall fördelas. Som jag förstått det skall köpeskillingen fördelas enligt lotterna och att huvudregeln är att lotterna skall anses lika stora, om inte annat kan visas (1 §). Stämmer det? Om så, vad kan i så fall utgöra "om inte annat kan visas"? Finns det några förarbeten, praxis eller doktrin som behandlar detta?

mvh

Lawline svarar

Hej,

Lotterna anses vara lika stora om inte annat kan visas enligt 1 § samäganderättslagen. Med om inte annat kan visas åsyftas till exempel ett avtal där det står att x äger 60 %, z äger 20 % och y äger 20 %, andelarnas storlek vid köpet eller om det finns föreskrift i gåva att någon ska äga en viss stor andel. Om det kan visas att lotterna inte är lika stora är det vad som kan visas som gäller.

Håstad skriver om samäganderättslagen i Sakrätt avseende lös egendom (behandlar även fast egendom) på s. 57-59.

Vänligen,

Josefina BlomRådgivare