FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 17/12/2008

Provanställning

Om det i ett Anställningsbevis. Har angivits Provanställning fr o m 3/10-08 t o m Inget angivet datum. När övergår provanställningen till tillsvidareanställning? Eller har det redan övergått till det i och med att provanställningsavtalet är ofullständigt?

Lawline svarar

Hej! En provanställning får vara i högst 6 månader. Om arbetsgivaren (eller arbetstagaren) inte avslutar anställningen inom prövotiden övergår den automatiskt till en tillsvidareanställning enligt 6 § LAS, se https://lagen.nu/1982:80. I ditt fall, när datum ej har angivits, bör du få räkna med att det är 6 månader som gäller och alltså övergår anställningen till en tillsvidareanställning den 3 april 2009. Med vänlig hälsning
Erik SvenssonRådgivare