FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/01/2009

innehållen lön

Min förra arbetsgivare skrev ett kontrakt med mig där han garanterade att min lön skulle vara en viss summa varje månad men det blev aldrig så utan jag fick hela tiden mindre. Gäller kontraktet även efter ett år? Kan jag kräva att få dem pengarna?

Lawline svarar

Hej Då ni har avtal på en viss bestämd lön är det detta som gäller. Du har med andra ord en fodran på din arbetsgivare. Ert kontrakt gäller även efter ett år om inget annat sägs i avtalet. Andra faktorer som påverkar lön är kollektivavtal som ofta säger när och hur lön skall utbetalas. Om arbetsgivaren bryter mot ett kollektivavtal som behandlar detta kan han även drabbas av allmän skadeståndstalan enligt 54-55§§ i medbestämmandelagen (se här https://lagen.nu/1976:580) Vid dröjsmål som detta har du rätt till ränta enligt räntelagens 3 och 6 §§ (se här https://lagen.nu/1975:635) En bra sak att göra hade varit att kontakta din fackliga organisation. Lycka till Med vänliga hälsningar
Klas EklundRådgivare