FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt25/02/2009

Ändring i bärande vägg i bostadsrätt

Vad händer om man har ändrat i en bärande vägg utan bygganmälan och ett godkännande av styrelsen i en bostadsrättsförening?

Lawline svarar

Hej! Bostadsrättslagen 7 kap. 7 § lyder: "Bostadsrättshavaren får inte utan styrelsens tillstånd i lägenheten utföra åtgärd som innefattar 1. ingrepp i en bärande konstruktion, 2. ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten, eller 3. annan väsentlig förändring av lägenheten. Styrelsen får inte vägra att medge tillstånd till en åtgärd som avses i första stycket om inte åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen. I stadgarna får föreskrivas att styrelsens tillstånd inte behövs för att utföra en åtgärd som avses i första stycket. Styrelsens godkännande skall alltid inhämtas, dvs även om bygganmälan gjorts. Bygganmälan är helt fristående och har ingenting med styrelsens goskännande att göra. Det kan dock vara att anse som en väsentlig ändring i lägenheten när man behöver ansöka om bygganmälan för ombyggnationen. Om en bostadsrättshavare ändrat i en bärande vägg utan godkännande av från styrelsen kan han tvingas att återställa lägenheten i dess ursprungliga skick. I sista hand kan föreningen driva igenom detta genom att vända sig till domstol. Är förändringen att betrakta som vanvård av inte ringa betydelse är nyttjanderätten till lägenheten förverkad, om bostadsrättshavaren underlåter att på tillsägelse vidta rättelse utan dröjsmål. Det är alltså möjligt att vidta rättelse och om den vidtas innan föreningen verkställer uppsägningen får inte styrelsen skilja bostadsrättshavaren från lägenheten (se 18 och 19 §§). Lycka till!
Mia ÖrnfeldtRådgivare