Förfogande av samägd sommarstuga

Hej!

2 syskon äger gemensamt en dyrbar sommarstuga. Får den ena av syskonen flytta in där permanent med sin familj, utan att samtycke från den andre??

MVH o tack

Lawline svarar

Hej,

Då syskonen äger sommarstugan gemensamt är samäganderättslagen (https://lagen.nu/1904:48_s.1) tillämplig, om inte annat avtalats. Enligt 2 § krävs samtliga delägares samtycke för förfogande av godset i sin helhet. Hur egendomen får nyttjas framgår dock inte helt klart i lagen, men det torde stå klart att även delägarnas utnyttjande av den samägda egendomen förutsätter enighet bland delägarna. Således får inte den ena av syskonen flytta in där permanent med sin familj, utan samtycke från den andre delägaren.

Med vänliga hälsningar

Andreas VinqvistRådgivare