FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 23/08/2009

Möjlighet till semestergrundande föräldraledighet

Jag har varit utan anställning under mina första tio månader som föräldraledig. Nu har jag fått ett nytt jobb där tjänsten är på 100 % men jag ska vara föräldraledig på 20 %. Hur fungerar det med semestergrundande föräldraledighet i detta fall. Det första 120 dagarana av min f-ledighet hade jag ju ingen anställning. Har jag möjlighet att få det nu eftersom det är första gången jag är f-ledig från anställning på detta företag?

Lawline svarar

Hej! Som du säkert vet har du rätt till semesterförmåner t.ex semesterledighet, semesterlön samt semesterersättning detta följer av 1 § SemesterL och du har enligt 4 § rätt till tjugofem semesterdagar varje semesterår (1/4-31/3 året efter) utom i särskilda fall. Med det sagt så följer det av 17 § p 2 att frånvaro från ditt arbete är semestergrundande om du tar emot föräldrapenning enligt 4 kap 3 § lag om allmän försäkring. Detta gäller i 120 dagar eller 180 dagar om du är ensamstående förälder. Dvs du har semestergrundande föräldraledighet i då du inte har utnyttjat dessa dagar tidigare pga att du varit utan anställning. Mvh Semesterlagen (1977:480) hittar du https://lagen.nu/1977:480 Lag om allmän försäkring hittar du https://lagen.nu/1962:381
Dennis CarlssonRådgivare