FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt29/11/2008

Målsägandens subsidiära åtalsrätt

Har varit med om en arbetsplatsolycka där åtalet har blivit nedlagd av åklagaren. Jag funderar på att överklaga men att en annan åklagare kan ta sig an fallet. Att kunna få en "second opinion" Är det möjligt ?

Lawline svarar

Hej, Rätten för en åklagare att lägga ned åtal och rätten för målsäganden att överta åtalet finns i 20:9 rättegångsbalken, se här https://lagen.nu/1942:740#K20 . En åklagare bör lägga ned åtalet om det under målets handläggning framkommer nya omständigheter eller bevis som, om de varit kända från början, skulle ha lett till att åklagaren hade avstått från att åtala. Det är åklagaren själv som bestämmer att åtalet ska läggas ned. När åklagaren väljer att lägga ned åtalet får målsäganden om han eller hon önskar överta åtalet. Målsäganden måste i sådana fall anmäla övertagandet hos rätten inom den tid som domstolen bestämmer, högst en månad, sedan målsäganden fick kännedom om att åklagaren beslut om nedläggning. Om målsäganden är närvarande i rätten när nedläggandet sker och inte anmärker mot detta, behöver rätten inte sätta ut någon tid. Om målsäganden inte är närvarande måste rätten underrätta denne att åklagaren har lagt ned åtalet. Väljer målsäganden att inte överta målet har den anklagade rätt till en frikännande dom. Detta innebär att saken inte kan prövas igen i domstol. Övertar målsäganden åtalet fortsätter handläggningen med målsäganden som part i åklagarens ställe enligt reglerna om enskilt åtal i 47 kapitlet rättegångsbalken, se här https://lagen.nu/1942:740#K47 . Med vänlig hälsning,
Carolina WaltherRådgivare