FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt04/05/2006

Komplementärers ansvar i kommanditbolag

Hur stor andel anses en komplementär inneha i ett kommanditbolag?

Lawline svarar

Kommanditbolag särskiljs från handelsbolag genom att en bolagsman kan begränsa sitt personliga ansvar. Det måste dock alltid finnas minst en person i bolaget som svarar fullt ut, och den som gör det kallas för komplementär. De som endast svarar med sin insats kallas för kommanditdelägare. Reglerna om kommanditbolag finns i 3 kap. lagen om handelsbolag och enkla bolag, BL (http://lagen.nu/1980:1102 ). Där står att om inget annat följer av 3:e kapitlet så gäller reglerna om handelsbolag i 2 kap. Eftersom det som regleras i kapitel 3 härrör till kommanditdelägarna så finner man mycket om vad som gäller för en komplementär i 2:a kapitlet. En komplementär svarar alltså med hela sin förmögenhet för bolagets förbindelser medan en kommanditdelägare svarar med sin insats. Ifall det är fråga om en förlust som bolaget ska svara för beror således en komplementärs andel på vad kommanditdelägarnas insats är. Den skuld som inte täcks av deras insats ska komplementären svara för. Finns det flera komplementärer fördelas förlusten dem emellan enligt bolagsavtalet, om det där inte är reglerat har domstolen att göra en skälighetsbedömning om fördelningen, se 3:5 BL. När det gäller fördelningen av vinst regleras även det i bolagsavtalet och om så inte har skett får domstolen avgöra. I praktiken är det mycket sällsynt att detta inte är reglerat i bolagsavtalet. Komplementärer har alltså den största rollen i ett kommanditbolag och det är dessa som sköter förvaltningen av bolaget (om inget annat har avtalats, 3:4 BL). Kommanditdelägare har därmed en mer passiv roll.
Anna BergmanRådgivare