FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/12/2008

Pant i fastighet - lån vid dödsfall

Jag har genom en gåva fått en delvis belånad fastighet av en äldre släkting. Lånet står kvar på den förre ägaren(släktingen). Vad händer med lånet om släktingen avlider?

Lawline svarar

Om din släkting avlider kommer lånet att betalas tillbaka med tillgångar ut dödsboet. Skulle det inte räcka har banken rätt att utnyttja sin säkerhet i pantbreven som ät uttagna ur fastigheten. Fastigheten måste då säljas.
Lovisa CronstedtRådgivare