FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt29/12/2008

Ombuds rätt att avsäga sig uppdrag

Hej Jag undrar om ens ombud har rätt att mitt i en tvist avsäga sig fallet. Hans grunder skulle vara att om jag fick rättshjälp så blir hans ersätningen under hans arvode.

Lawline svarar

Hej, Ett ombud får avsäga sig uppdraget. Gör ombudet det ska han enligt rättegångsbalken 12 kapitlet 18 § 2 st. se till att partens rätt bevakas till dess att denne hunnit vidtaga åtgärder som krävs för att fortsätta processen, se https://lagen.nu/1942:740 . Är ombudet advokat ska han även följa Vägledande regler om god advokatsed. En advokat får inte frånträda ett mottaget uppdrag om det strider mot god advokatsed. Enligt 16 § Vägledande regler om god advokatsed får en advokat endast avsäga sig ett uppdrag mot sin klients vilja under speciella fall. Att han inte får den ersättning han vill ha ses troligen inte som ett sådant fall, varför han som advokat på denna anledning inte kan avsäga sig uppdraget. Enligt 28 § Vägledande regler om god advokatsed ska en advokat upplysa sin klient om möjligheterna till rättshjälp och även vid behov hjälpa sin klient att erhålla sådan hjälp. Lika tydliga regler finns ej för ombud som ej är advokater annat än regeln i 12 kapitlet rättegångsbalken. Vägledande regler om god advokatsed finner du på Advokatsamfundets hemsida. Med vänlig hälsning,
Josefin OhlsonRådgivare