FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt06/02/2009

Vittnesplikt

Måste man vittna i vårdnadstvister? Kan man som förskoilepersonal tvingas att vittna i dessa mål?

Lawline svarar

Hej! I Sverige har alla som huvudregel en skyldighet att vittna, en så kallad vittnesplikt, vilken följer av 36:1 Rättegångsbalken. Denna regel träder således in när man blir kallad till domstolen som vittne. Vittnesförläggandet brukar förenas med en vitesklausul som slår in om man inte dyker upp och går det riktigt långt och man vägrar att vittna så kan man få avsitta en tid i häkte. Detta har följaktligen inget att göra med att du är förskolelärare utan denna skyldighet gäller alla, om man blir kallad. Man har ansett detta vara en nödvändighet för att rättväsendet skall fungera. Vänligen
Therese JanssonRådgivare