FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt20/01/2009

Olika bolagsformer

Jag är duktig på design och min kompis som driver en reklambyrå som enskild firma vi ska driva ett företag tillsammans inom just dessa områden.Jag undrar vilken företags form som skulle passa bäst och vilka för-och nackdeiar det skulle medföra? MVH//SARA Jag bli tacksam för snabb svar

Lawline svarar

Hej, Den enda företagsform där ni inte kan riskera att förlora mer än vad ni satsat (lägsta tillåtna summan idag är dock 100 000 kr) är genom att driva ett aktiebolag. Är ni de enda ägarna är det ni som tar beslut tillsammans, ni kan även välja att sitta i bolagets styrelse tillsammans. Genom Kommanditbolag (en form av handelsbolag) finns det en komplementär (måste finnas en) som är ansvarig för företagets skulder och får betala ur egen ficka om bolaget skulle sakna pengar. Kommanditdelägaren kan svara med bara satsat kapital. Enligt lag ges dock inte kommanditdelägaren någon rätt att företräda bolaget, varför det i princip blir komplementären som styr det själv. I ett handelsbolag företräder ni var och en bolaget. Syftet är att ni tillsammans driver bolaget. Ni är båda skyldiga att betala eventuella skulder bolaget inte kan betala. Ni blir således personligt ansvariga för bolagets skulder. Allla dessa nämnda former skapar en juridisk person där bolaget kan ikläda sig skyldigheter och rättigheter. Om ni vill driva bolaget tillsammans och bestämma och kunna företräda bolaget båda två är handelsbolags eller aktiebolags formen att föredra. Fördelen med ett handelsbolag är att bolagsman inte får sälja sin andel hur som helst utan den andre bolagsmannens samtycke. Detta är inte lagreglerat vad gäller aktiebolag. Fördelen med aktiebolag är att ni inte blir personligt ansvariga ifall bolaget skulle gå med förlust, som ni blir i handelsbolag. Däremot måste ni ha ett insats kapital på 100 000 kr för att få registerera ett aktiebolag, vilket inte behövs i ett handelsbolag. Med vänlig hälsning
Josefin OhlsonRådgivare