FrågaAVTALSRÄTTGåva26/12/2008

gåvobrevs verkan

Är aktiv inom en ideell förening som bland annat hjälper till att omplacera djur. Tyvärr har vi erfarenheten att det finns de som tar emot ett omplaceringsdjur för att sedan sälja det vidare med mycket god förtjänst, det kan handla om flera tusen kronor. För att undvika detta har vi upprättat ett gåvobrev. Vi skulle gärna vilja ha en klausul i gåvobrevet där det står att gåvotagaren inte får sälja djuret vidare. Vi skulle också vilja ha en klausul där det står att gåvotagaren inte får skänka eller omplacera fågeln utan gåvogivarens tillstånd och då med tillägget att antingen ska djuret gå tillbaka till gåvogivaren eller omplaceras igen med hjälp av föreningen.

Går det att skriva in en sådan klausul i ett gåvobrev? Om det går, hur bör vi skriva?

Lawline svarar

Hej

Som utgångspunkt kan sägas att en gåva blir fullbordad när gåvan givits till den som är mottagare enligt 2§ Gåvolagen se här https://lagen.nu/1936:83.

Samtidigt så anses det att gåvotagaren förpliktigar sig att följa de villkor som anges i exempelvis ett gåvobrev.

Detta gör att en egendom som ges med föreskrift om att den inte får säljas vidare i princip skall respekteras. Ett sådant överlåtelseförbud kan ställas som villkor vid en överlåtelse och därmed skall gåvan återgå om det i avtalet står att så skall ske vid brott mot detta.

Ett villkor kan angripas som oskäligt ifall det i alltför hög grad inskränker gåvotagarens nyttjande anligt avtalslagens 36§ se https://lagen.nu/1915:218.

Att tänka på är att när djuret väl är bortgivet och sedan sålt till någon annan som köpt fågeln i god tro så blir det svårt att få tillbaka papegojan. Den som köper eller får djuret i god tro kommer vara skyddad mot detta enligt 2§ lag om godtrosförvärv se här https://lagen.nu/1986:796.

Som jag förstår din fråga så är det viktiga att fågeln eller djuret inte hamnar hos någon obehörig. Vilket kan bli svårt då någon som ovetande om ert förbehåll köper fågeln i god tro är skyddad enligt ovan.

Med vänliga hälsningar

Klas EklundRådgivare