FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt25/11/2008

Rättegångskostander i parkeringsmål

Hej! Jag anser att jag fått en fekaktig p-bot och funderar på att överklaga till tingsrätten. Jag har foton och ett vittne på att jag köpt biljetten och placerat den på högra sidan på framrutan i en plastficka. P-vakten vidhåller att jag inte hade en synlig biljett. Nu undrar jag vad det skulle kosta mig om jag förlorar i tingsrätten?

Lawline svarar

Hej! Om det rör sig om en parkeringsanmärkning kostar det dig ingenting mer än din egen tid att klaga till tingsrätten. Om det är en kontrollavgift utdelad av ett parkerings- eller bevakningsföretag måste du om du förlorar i tingsrätten ersätta bolaget för vissa rättegångskostnader. Det som brukar ersättas är ansökningsavgiften på 450 kronor och kostnaden för deras vittnen. Vittneskostnaden borde bli två eller tre timmars arbetstid för den parkeringsvakt som måste komma och vittna, en kostnad på ungefär 300 kronor. Vissa reskostnader tillkommer ibland men dessa bör hållas ganska låga i ett parkeringsmål. Du ska inte medge att betala ersättning för rättslig rådgivning till parkeringsbolaget för en så enkel tvist som detta. Det var tyvärr vanligt för några år sedan och ibland begärs det fortfarande med tveksam motivering. Det som styr vad du kan behöva ersätta är rättegångsbalkens 18 kap 8a § som du kan läsa https://lagen.nu/1942:740#K18P8a , observera tredje stycket om att bara skäliga kostnader ska ersättas. Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare