FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt26/11/2008

Sambos möjlighet att överta hyresrätt

Hej, Jag ska flytta ihop med min fästsman sedan ett par år och jag ska flytta till hans hyreslägenhet i Stockholm. Själv bor jag i en annan stad i en hyreslägenhet som jag nu ska säga upp. Min särbo och jag kommer verkligen bra överens och jag oroar mig inte för att förhållandet ska ta slut utan tänker mer på om det händer något oförutsätt, typ dödsfall, man vill ju inte tänka så men samtidigt så måste man vara realistisk. Vad händer då t.ex., har jag då rätt att bo kvar i hans lägenhet. Är livrädd för att kunna bli bostadslös. Jag har skulder hos Kronofogden (CSN och lite annat) som gör att jag inte skulle bli accepterad av ett bostadsbolag. Jag har alltid betalt min hyra i tid under hela mitt vuxna liv, 35 år sedan jag flyttade till eget. För mig är att ha ett boende och arbete grundtryggheten i livet. Kan man begära ett s.k. intyg från sin nuvarande hyresvärd om att man har skött hyresinbetalningarna noggrant under alla år som man har bott där? Jag har vuxna barn och han har en son som fyller 17 år och bor officiellt hos sin mamma men är oftast hos min särbo. Vi kommer bra överens. Tacksam för svar så snart som möjligt och om ni har något bra tips. Längtar till att få bo ihop med mannen i mitt liv! Hälsning Anki Sjöberg

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Make eller sambo till en hyresgäst har i vissa fall rätt att överta dennes hyresavtal, även då hyresrätten är förverkad. Övertaganderätten framgår av JB 12:47 st 2 där det också stadgas att detta endast gälller då hyresvärden skäligen kan nöja sig med henne eller honom som hyresgäst. Vad som avses med att hyresvärden skall kunna "skäligen nöja sig med" är främst att den som övertar hyresrätten skall ha rimliga förutsättningar att kunna betala hyran. Om du således kan visa upp ett intyg från din förre hyresvärd där det framgår att du brukar betala hyran i tid nöjer sig förhoppningsvis den nya hyresvärden med det. Om din fästman skulle avlida kan du ha rätt att bo kvar i lägenheten förutsatt att dödsboet vill överlåta hyresrätten till dig. Detta framgår av JB 12:34 st 2. För att övertagande skall kunna ske krävs hyresnämndens godkännande. Vid bedömningen skall de ta hänsyn till din vilja och förmåga att fullgöra hyresavtalet, och även se till dina personliga kvalifikationer i övrigt. Lycka till! Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare