FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt18/11/2008

Bortforsling av annans egendom i egen lokal

Är det tillåtet att på eget initiativ anlita flyttfirma för bortforsling/förvaring av annans egendom som enligt ett muntligt kontrakt förvarats i lokal i vår ägo. Sakerna har inte hämtats därifrån frivilligt efter att en skriftlig uppsägning skickats. Är det ok att fakturan sen skickas till den berörda.

Lawline svarar

Hej! Nej det är inte tillåtet utan kan komma att straffas som självtäkt enligt brottsbalken 8 kap. 9 §. Ni får istället ansökan om särskild handräckning hos kronofogdemyndigheten enligt lag (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning 4 § med yrkande om att egendomen skall hämtas av ägaren. Detta skall göras skriftligen (9 §) och utöver yrkandet skall grunden (t.ex. att hyresavtalet upphört att gälla) anges ( 10 §). Att särskild handräckning önskas skall även anges särskilt (15 §).
Jimmy SchiöldRådgivare