FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt14/12/2008

Får advokat frånträda uppdrag?

Får en offentlig försvarare avsäga sig sin klient inför kommande hovrättsförhandling bara för att denne vill kalla vittnen till sin fördel? Vad jag vet så är det endast rätten som kan avgöra om försvararen får avsäga sig klienten!?

Lawline svarar

Hej Enligt 8 kap. 4 § första stycket rättegångsbalken är advokat skyldig att vid utövande av sin verksamhet redbart och nitiskt utföra honom anförtrodda uppdrag och i allt iaktta god advokatsed. Vad god advokatsed kräver är inte närmare angivet vare sig i rättegångsbalken eller i stadgarna för Sveriges advokatsamfund. Normer därom har utbildats inom advokatkåren och kommit till uttryck i avgöranden av Advokatsamfundets styrelse och disciplinnämnd. I SFS 1963:580 Brev (1963:580) till Sveriges Advokatsamfund angående fastställelse å stadgar för advokatsamfundet, anges i 37 § att; Ledamot må icke, där detta strider mot god advokatsed, frånträda mottaget uppdrag. Det är således inte rätten som beslutar huruvida advokaten får frånträda sitt uppdrag eller inte. En advokat kan m.a.o. alltid avsäga sig sitt uppdrag men om ett frånträdande skulle prövas av samfundets disciplinnämnd och det skulle anses strida mot god avdokatsed, kan advokaten få en anmärkning eller i värsta fall uteslutas från samfundet. För mer om samfundet och om god advokatsed, se www.advokatsamfundet.se Vänligen,
Amanda WassénRådgivare