FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt18/11/2008

Vittnesplikt

Hej! Har en fråga ang, en rättegång som ska hållas då dom sänt en kallelse att jag ska befinna mig i rättegången som vittne mot en person. Men polisen har redan fått all info jag vet och dom trodde i somras efter jag pratat med dom att jag absolut inte skulle behöva befinna mig i ngn rättsal men ändå så ringde dom idag och sa att jag har fått en kallelse...min fråga, kan man vägra detta? Med hjälp av en advokat? Ser ingen anledning till att jag har ngt där att göra. Och vill inte heller ha ngt med det att göra. Mvh,

Lawline svarar

Hej, I Sverige råder vittnesplikt. Är du kallad som vittne sker det vid vite, det vill säga att om du inte skulle infinna dig kommer du att krävas på ett summa för din vägran att inställa dig. Detta stadgas i rättegångsbalken 36:7, se https://lagen.nu/1942:740 . Rättegångsbalken föreskriver även en möjlighet att genom polisens försorg hämta ett vittne som kallats till förhandling och uteblivit. Bestämmelsen återfinns i 36:20. Vittnesplikten påverkas inte av huruvida du företräds av en advokat eller ej. Vänligen,
John HerrmanRådgivare