Hur påverkas skuldsanering vid giftemål?

Jag har skuldsanering och är ensamstående , om jag nu skulle gifta mej hur påverkas min skuldsanering då?

Lawline svarar

Hej!

Skuldsaneringen kan påverkas på det viset att om man gifter sig eller skaffar en sambo kan de månatliga kostnaderna som hyra, räkningar, mat mm delas på två personer. Detta leder i sin tur till att det är möjligt att du kan bli tvungen att avvara en större del av din inkomst än vad du behöver göra idag som ensamstående.

Skulderna är och förblir personliga, trots ingående av äktenskap, vilket innebär att vid en eventuell framtida bodelning kommer skulderna att i första hand räknas av från din enskilda egendom.

Mvh

Fredrik JorstadiusRådgivare