FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt31/10/2008

Styrelsesuppleants ansvar

Hej..kan styrelsesupplenten bli personigt betalningsansvarig för AB:s skulder vid likidation eller är det bara ledamöterna som blir det? (här rör det sig om underlåtenhet att upprätta KBR)

Lawline svarar

Hej! Huvudregeln är att en styrelsesuppleant ej har något personligt ansvar så länge som denne inte har medverkat i beslutsprocessen. Styrelsesuppleant kan endast bli skadeståndsskyldig i de fall denne aktivt har medverkat till beslut (eller underlåtit att vidta åtgärder) dvs i de fall suppleanten i fråga har trätt in i styrelseledamots ställe. Det har även diskuterats i den rättsliga doktrinen att styrelsesuppleant bör ansvara om denne har närvarat vid samtliga styrelsemöten och fått all tillgänglig information som övriga ledamöter har erhållit. Vänliga hälsningar
Erik AnnerstedtRådgivare