Konsumentköp av bil, fel i vara, hävning
Hej,
Vi köpte en ny miljöbil i november 2008 och i samband med att vi beställde bilen köpte vi även med tillbehör såsom motorvärmare och farthållare. Bilen betalades innan vi hämtade ut den och vid avhämtning meddelade bilföretaget att de dessvärre inte kunnat koppla in farthållaren eftersom kontakten för kablaget inte passade. Detta berodde på dem i en förändring i produktionen och de hade beställt ett nytt kablage från fabriken. Den skulle komma inom en månad och deras verkstad skulle återkomma.
Trots flera påstötningar från oss har bilföretaget inte kunnat ordna fram ett kablage så att farthållaren (som är monterad i bilen) kan användas. Dessutom har de ingen aning om när en sådan kan tänkas levereras.
Vi köpte bilen med farthållare för att det var en väsentlig del av bilen och vi undrar om man kan häva bilköpet eftersom de inte levererat den produkt som vi beställt och dessutom betalat för.
MVH
Lawline svarar
Erik NisshagenRådgivare