FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 23/10/2008

Räkna pappaledighet som uppsägningstid?

Hej min son har blivit uppsagd på jobbet p.g.a arbetsbrist . Han har just nu föräldraledigt f.o.m.2008-06-30 t.o.m. 2008-10-31 .Hans arbetsgivare har fått tag i honom i England nu iveckan som gått och sagt att han inte har något jobb att komma tillbaka till för att de räknar pappaledigheten som uppsägningstid. Detta kan väl inte vara möjligt. Vad kan vi göra åt saken?

Lawline svarar

Hej, Pappaledigheten (föräldraledigheten) får inte räknas in i uppsägningstiden, det strider mot 11 § tredje stycket lagen (1982:80) om anställningsskydd (LAS). Uppsägningstiden börjar 1/11 eftersom arbetet återupptas då. Enligt 38 § LAS har han rätt till både sk allmänt- (kränkningsersättning) och ekonomiskt skadestånd, det senare avser lön för den uppsägningstid som han har rätt till. Dessutom kan arbetsgivarens agerande strida mot 16 § första stycket 7 mom. föräldraledighetslagen (1995:584). Sonen kan ha blivit missgynnad på grund av föräldraledigheten, men det är enligt min bedömning en svagare grund än den ovan. Sonen bör kontakta facket, om han är medlem, så att tvisten kan förhandlas och eventuellt tas till domstol. Annars bör advokat med specialisering på arbetsrätt kontaktas. När det gäller föräldraledigheten kan Jämställdhetsombudsmannen kontaktas, se länk nedan. LAS se http://lagen.nu/1982:80#R13 Föräldraledighetslagen se http://lagen.nu/1995:584#R17 Jämställdhetsombudsmannen se http://www.jamombud.se/ Vänliga hälsningar,
Carl Johan FahlanderRådgivare